Vés al contingut
1

Els sindicats de Renfe volen aclarir el futur de la plantilla amb el traspàs de Rodalies

 

 

CCOO proposa que els treballadors continuïn a Renfe i UGT reclama que Ferrocarrils entri a la nova societat. El sindicat Semaf avisa que ja hi ha treballadors que han declarat que volen marxar de Catalunya abans que es tanqui el pacte. S'oposa "totalment" a l'acord que "coarta els drets de tots els treballadors".

A Catalunya hi ha uns 800 maquinistes de Renfe actualment i un 40% canvien de destí cada any. 7 de cada 10 maquinistes que condueixen els trens de Rodalies són d'altres punts de l'Estat.


 

Ferrocarrils a la nova societat

Per UGT, la vaga convocada és per la desconfiança que genera la poca claredat de l'acord i per la "por que es vagi privatitzant i trossejant" l'empresa pública, com avisen que ja està passant amb Renfe Mercaderies. El sindicat no detalla quina fórmula s'ha de triar però aposta per un traspàs "gradual" i "que es faci bé" perquè de moment l'acord "és molt genèric i genera moltes incerteses".

 

Escassetat de maquinistes

Tradicionalment, moltes de les places obertes a Catalunya de les empreses estatals no s'han cobert, a diferència del que passa a altres zones de l'Estat com Madrid i Andalusia. Això implica que gran part dels empleats que venen a Catalunya siguin d'altres zones de l'Estat i que la rotació és alta perquè sovint acaben tornant a la seva comunitat d'origen.


A aquest fet se li suma la dificultat de preparar els nous maquinistes. La formació dels conductors no és immediata i calen dos anys com a mínim per a preparar una nova promoció. A banda del títol per a conduir un comboi que emet el Ministeri de Transport, cada operadora demana una formació diferent i el de Renfe té un cost d'uns 20.000 euros. Per exemple, els títols dels conductors de Renfe no són els mateixos que els que demanen a Ferrocarrils de la Generalitat.

Fonts sindicals es pregunten què passarà si tots els treballadors exerceixen el dret de mobilitat i no s'ocupen les places que s'obrin a Catalunya.