Aquest dissabte es commemoren els 175 anys del primer viatge en tren de Barcelona a Mataró
Fotos. Museu Ferrocarril Catalunya. Wikiquèdia
Aquest dissabte es fan els actes centrals a Mataró amb la visita de la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret i l'estrena d'una exposició.
El 175è aniversari del tren marca l’activitat de l’Arxiu Comarcal durant el mes d’octubre.
Aquest dissabte, 28 d’octubre, fa 175 anys que el tren va arribar a la península i ho va fer enllaçant Barcelona i Mataró. Davant d’aquesta important efemèride, l’Arxiu Comarcal del Maresme ha rescatat el seu fons històric i, amb la col·laboració del Consell Comarcal, diverses entitats i personalitats vinculades al món del ferrocarril, ha celebrat al llarg de 2023 activitats que han ajudat a reflexionar sobre el passat, el present i el futur del tren al Maresme.
El tren va canviar la vida dels municipis costaners del Maresme i una exposició vol donar una visió del conjunt de la comarca. És per això que també traurà a la llum informació relativa a l’ampliació de la línia fins a Arenys de Mar (1857), Tordera (1859) i l’entroncament per enllaçar amb França (1862).
L’exposició es pot visitar fins el 26 de maig de 2024.
El primer ferrocarril ibèric: Barcelona - Mataró
Article principal de Miquel Biada i Bunyol (Wikipèdia)
Els orígens del ferrocarril a Catalunya es remunten a la primera meitat del segle xix. El primer ferrocarril a construir-se a l'Estat Espanyol fou entre Güines i L'Havana a Cuba (aleshores colònia espanyola). Allà va ser on Miquel Biada, un mataroní que havia fet "les Amèriques" amb èxit, fou convidat a la inauguració. Veient els avantatges d'aquest nou mitjà de transport es proposà connectar la seva vila natal amb Barcelona. Quan va tornar a Catalunya el seu projecte no va ser rebut amb gaire interès i es va veure obligat a recórrer a capital estranger per obtenir el finançament necessari. A Londres es va reunir amb un comerciant amic seu, Josep Maria Roca. A Roca li va seduir el projecte i va utilitzar els seus contactes per trobar el finançament necessari. El 1846 quan ja tenien el projecte encarrilat, van sol·licitar la concessió del ferrocarril al govern espanyol. Aleshores van crear la societat per a la construcció i explotació de la línia de tren. Després que Biada hagués de lluitar molt i superar moltes desconfiances, es va constituir la Companyia del Ferrocarril de Barcelona a Mataró davant notari. El primer ferrocarril es va inaugurar el 28 d'octubre de 1848 sota una gran expectació. Lamentablement Biada no va poder veure com el seu somni es feia realitat, ja que va morir uns mesos abans de la inauguració.