La superació de la crisi depèn del turisme al Maresme segons un estudi de la Cambra de Comerç
“La superació de la crisi econòmica depèn en gran mesura del principal sector exportador de la zona que és el turisme”, segons s’afirma a les conclusions de l’Estudi sobre l’impacte econòmic de l’activitat turística al Maresme, presentat per la Cambra de Comerç de Barcelona, aquest dijous al Tecnocampus de Mataró. Segons l’estudi “tot fa pensar que el nombre de turistes continuarà en augment a Barcelona en la propera dècada, un procés que garanteix la continuïtat de l’actual expansió hotelera al seu entorn i, en especial, de la zona turística de l’Alt Maresme”. L’estudi pronostica “un retorn al turisme de proximitat” del que la nova marca turística del Maresme (Costa de Barcelona) se’n pot beneficiar”. Dues xifres criden l’atenció: els turistes i visitants deixen uns 1.300 milions d'euros anuals a la comarca (el 80% a l’Alt Maresme) i el turisme generarà, segons l’estudi, 18.000 llocs de treball al Maresme el 2020, només uns 1.500 llocs de treball més que els actuals.
L'estudi presuposa l’impuls del sòl hoteler previst, el manteniment dels nivells d'ocupació actuals i un augment d'un 1,8% anual de despesa per càpita dels turistes. De complir-se aquests supòsits, es compliria la creació de llocs de treball i l'impacte del turisme al PIB del Maresme arribaria al 17%. Actualment, el turisme representa eln 13,5% del PIB total del Maresme. L'oferta turística, centrada en el segment de sol i platja, representa més del 26% de les places totals de la demarcació de Barcelona i prop del 12% de les places de tota Catalunya. El 90% de les places turístiques de la comarca es localitzen de "forma intensiva" a Calella, Santa Susanna, Malgrat i Pineda.
La despesa efectuada pels turistes allotjats al Maresme durant el 2010 va ser d'uns 1.000 milions d'euros. Els visitants d'un dia van aportar uns 188 milions d'euros i les segones residències i apartaments turístics uns 188 milions d'euros més. En total, són més de 1.300 milions d'euros anuals. Un 81% d'aquesta despesa es va produir en els quatre municipis de l’Alt Maresme.
Disminució de 2.300 places hoteleres
L’estudi de la Cambra de Comerç de Barcelona constata la reducció de places hoteleres, però en benefici de l’augment de la qualitat i de l’oferta turística i aquí hi ha un doble esforç: els empresaris que inverteixen en la millora dels establiments i les institucions que inverteixen en la millora de l’entorn. Les gairebé 36.000 places hoteleres que havia arribat a tenir la comarca a mitjans de la dècada dels 90, s'han reduït fins les 33.700 actuals, "el que ha provocat una progressiva pèrdua de quota de mercat respecte d'altres zones", segons l'estudi. Aquesta reducció, però, s'ha produït a una reconversió hotelera que ha propiciat una disminució de les places de menor categoria. L'estudi aclareix que aquesta reducció no vol dir que l'activitat turística estigui disminuint de manera intensa, sinó que l'oferta al Maresme "està estabilitzada en un context de creixement d'altres zones, especialment al voltant de Barcelona".
L’estudi posa de manifest que el Maresme “és una zona idònia per consolidar la seva oferta turística de qualitat, desenvolupant noves iniciatives que contemplin els conceptes de funcionalitat, sostenibilitat i paisatge, la creació d’activitats complementàries i les sinèrgies amb Barcelona”. També adverteix que el model turístic del Maresme, de sol i platja, es caracteritza per una elevada competència on, cada cop més, el visitant reclamarà “viure experiències”. “Cear sinèrgies i una major coordinació territorial i d’interrelació dels sectors públic i privat”, seran claus pel futur del sector turístic de la comarca.
Redacció