Vés al contingut
1

Pujada de les pensions i ajudes al transport públic: com queden després que PP i Junts han votat en contra del decret òmnibus?

Foto d'arxius

 

PP i Junts han votat en contra del decret òmnibus al Congrés de Diputats i això té conseqüències que ja es noten des d’avui. El decret òmnibus presentat pel govern espanyol, entre moltes altres mesures, incloïa la pujada de les pensions del 2,8% per al 2025. Fonts de la Moncloa que ha recollit TV3, asseguren que al gener els pensionistes sí que percebran l'augment en la pensió, perquè l'ordre de pagament ja s'ha donat mentre el decret encara era vigent. De cara al febrer, l'executiu no ha explicat de moment com podria garantir l'augment de les pensions, però té eines per fer-ho. Una de les opcions que té el govern és presentar un nou reial decret llei. Junts i el PP avancen que votarien que sí a un decret només per revaloritzar les pensions.


 

Els preus del transport públic es queden sense les bonificacions del govern espanyol. Desapareixen des d’avui els abonaments gratuïts de Renfe i perilla una part del descompte de la T-usual i T-jove. És la conseqüència directa del "no" de Junts i PP al decret òmnibus del govern espanyol. D'entrada, a partir d'aquest dijous no es vendran més abonaments recurrents de Renfe.

Durant tot el 2024, el servei de Rodalies i Mitjana Distància, així com els autobusos estatals, han estat gratuïts per als usuaris freqüents. Això acaba aquest dijous, tal com ha confirmat Renfe, i les tarifes tornen a ser les d'abans de setembre del 2022. Els abonaments adquirits fins ara --tant els de 10 euros com els de 20--, es podran seguir utilitzant fins al 30 d'abril, tal com estava previst.


 

L'ATM manté els preus, pel moment, de la T-usual i la T-jove

La T-usual i la T-jove, els dos únics títols integrats que tenen descomptes, mantindran el preu, almenys durant aquest dijous. En concret, aquests dos títols gaudien d'un 50% de bonificació: d'aquest, l'Estat n'assumia el 30% i la Generalitat pagava l'altre 20%. Segons ha informat l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM), el 20% que depèn de l'administració catalana continuarà vigent. Pel que fa al 30% que penja del govern espanyol, fonts de l'ATM diuen que es decidirà un cop es faci oficial la caiguda del decret òmnibus amb la publicació al BOE.