El ple aprova les taxes i ordenances municipals per a 2025 que implica l'augment de la taxa d'escombraries
El ple ha aprovat les ordenances fiscals per a 2025 que destaca per la pujada del rebut de les escombraries, tal i com marca la normativa de la Unió Europea. El rebut de les escombraries pot augmentar entre les 22€ i els 49€ anuals, el que representa un 39% en termes generals. A les grans empreses o indústries que més contaminen, el rebut pot augmentar fins el 44%.
El canvi, que s’aplicarà a partir de l’any 2025, ha comptat amb 14 vots favorables (PSC i PP) i 7 vots contraris de la oposició (ERC, Junts, Pineda en Comú). L’actualització de la taxa permetrà donar compliment a la Llei europea de residus i sòls contaminants per a una economia circular, la qual dicta que els ajuntaments no poden assumir cap cost d’aquesta despesa. Així, a partir de l’any 2025, la ciutadania ha de fer- se càrrec del 100% del cost real que comporta la gestió de residus.
El cost real de la gestió dels residus a Pineda supera els 3,5M€ i fins ara, 1M€ el posava l'Ajuntament per cobrir el cost real. Ara, el cost ha de ser assumit íntegrament pels veïns tal i com dicta la UE.
El regidor d'hisenda Javier Aguirre (PSC), ha dit que en conjunt, l'actualització dels impostos serà l'equivalent a l'increment de l'IPC, i això suposa poc més del 3%. En relació a la taxa d'escombraries, ha dit que l'increment respon a la nova normativa europea que han d'aplicar tots els ajuntaments. Va remarcar que l'ordenança va acompanyada d'un increment de la bonificació de l'ús de la deixalleria d'un 20 a un 30%. També ha dit que estan en converses perquè l'any que ve es pugui pagar la taxa d'escombreries enlloc de en dos rebuts, en tres.
ERC ha votat en contra. La regidora Meritxell Mateu ha dit que «entenen que s'hagi d'aplicar la llei però no entenen perquè augmenten altres impostos». També han demanat «saber a que es destinaran els diners recaptats de més» i no aproven «tornar a pujar l'IBI un 3% com l'IPC anual». Han demanat «mesures reals» per millorar la imatge de Pineda i proposen millores a la deixalleria i un servei mòbil a disposició dels veïns.
Junts per Pineda també ha votat en contra. La regidora portaveu, Noemí Llorens, ha dit que «si sumem l'augment de la brossa, en 2 anys ha augmentat un 65% el seu import». Ha dit que «el poble es queixa del mal estat dels contenidors, tot i que cal complir la norma que dicta la UE». També han criticat la nova pujada de l'IBI segons l'IPC, que és un 3,1%.
Pineda en Comú ha votat en contra. El portaveu, Marcos Ortega, ha dit que «l'augment arriba després d'una important pujada d'impostos de l'any passat» i ha preguntat «on es destinaran el milió d'euros de més que es recaptaran a Pineda». Ha demanat poder incrementar els impostos de forma esglaonada tot i que l'impost de la brossa s'ha d'aplicar el 2025. També ha demanat un canvi radical en la política de reciclatge, més freqüència de recollida i educar a la gent, perquè si es recicla més també baixen els costos.
L'alcaldessa Sílvia Biosca (PSC) ha dit que «és veritat que els ajuntaments han tingut més temps per poder aplicar els increments, però s'han esperat al darrer any, igual que la majoria d'ajuntaments catalans». Ha afegit que «cal fer molta pedagogia per a gestionar bé la brossa i les deixalles per a poder reduir el cost de la seva gestió». També ha afegit que «el cost de la incineradora de Mataró que tracta el rebuig, supera el milió d'euros per Pineda, i aquest cost es podria reduir molt si entre tots féssim un millor reciclatge».
L'alcaldessa, Sílvia Biosca, ha respost a l'oposició que el Pla de Xoc engegat aquest més recull algunes de les propostes de millora.
Bonificació per l’ús de la deixalleria
Tal i com es va anunciar en la presentació del «Pla de xoc contra l’incivisme», el Ple també ha aprovat una ampliació de la bonificació per l’ús de la deixalleria. Aquesta bonificació del rebut de les escombraries passarà del 20% actual al 30% a partir de 2025.
Actualització d’altres taxes seguint l’IPC
Durant el Ple també s’han portat a modificació altres taxes menys habituals com la de l’ocupació de la via pública amb taules i cadires, o de caire més administratiu i puntual com la celebració de casaments. Totes elles s’han actualitzat en funció de l’IPC, incrementant-se en poc més d’un tres per cent (3,1%).
Altres punts aprovats al ple municipal
El ple d'avui també ha donat compte de l'estat d'execució del pressupost municipal i l'informe de morositat i període mig de pagaments de l'Ajuntament.
El ple també ha modificat els membres del Consell d'Administració de Via a Punt i altres aspectes relacionats amb aquesta empresa pública.
El ple també ha aprovat les bases de les subvencions per l'eficiència i transició energètica en locals comercials i naus industrials. Hi ha una partida de prop de 5000€ que ha de servir per ajudar als empresaris a les millores per la transició ecològica a Pineda. ERC ha demanat que «es faci promoció dels ajuts tot i que no és una quantia massa important». Cada empresa pot ser subvencionada amb 500€. Junts ha demanat més fons per la línia de subvencions. Pineda en Comú han afegit que «són bons per ajudar el comerç i la indústria i això és positiu» i ha demanat que es pugui ampliar el fons si és necessari. Tots els partits ho han votat per unanimitat.
També han tractat les millores pel servei d'acollida de les persones immigrants. El ple també ha tractat diverses modificacions de la comissió de de Patrimoni i altres organismes externs.
L'Ajuntament ha aprovat una subvenció de 75.000€ pel festival Mar d'Estiu que només ha votat l'equip de govern i la resta de grups s'han abstingut. També han demanat que es puguin tancar les altres partides d'ajuts que s'han fet des del 2016.
El ple ha informat que el temps mitjà de pagament de factures és de 49 dies de mitjana i Via a Punt és de 24 dies.
El ple també ha llegit una declaració per la no proliferació d'armes nuclears. També hi havia el torn obert de paraules que repassem en altres butlletins.
El ple el podeu recuperar a través dels canals telemàtics de Ràdio Pineda: APP i www.radiopineda.cat i Canal YouTube de l'Ajuntament.