Vés al contingut
1

La protecció de la costa i les platges passa també per treure la via del tren de la façana litoral

Es desprèn de la taula rodona sobre la protecció de les platges del Maresme. La taula rodona demana treure la via del tren de la costa i passar-la a l'interior, per sota la NII.


 

Un projecte aprovat per la Generalitat el 2010 ja ho preveia com a línia de futur, però encara no s'ha fet res. La proposta no ha tirat endavant i preveia convertir el tren al Maresme en un 'metro' que passaria pels nuclis dels pobles de la costa, passant sobretot, per sota l'actual N-II. La nova línia serviria per alliberar les vies dels pobles costaners com ara Pineda i altres poblacions de la comarca. Només calia el consens de totes les administracions i dotar el projecte del pressupost necessari. En el cas concret de l'Alt Maresme, la línia passaria per sota la NII per tornar a sortir a la superfície passat Malgrat.


 

Les vies a tocar del mar sempre ha estat un problema i justament, a la taula sobre el medi ambient celebrada a Pineda es va tornar a demanar aquesta mesura com a necessària. També l'alcalde de Pineda, Xavier Amor, la defensa i diu que «el projecte és molt car però cada any es llencen diners al mar i el resultat és el mateix».

 

Les vies del tren de l'Alt Maresme podrien passar per l'interior dels municipis, sota l'actual traçat de la N-II, segons la proposta de l'avantprojecte del Pla Territorial Metropolità de Barcelona. Es tracta d'una reivindicació històrica dels alcaldes de l'Alt Maresme, ja que consideren que les vies són una barrera entre els municipis i els accessos a les platges.

El projecte millorava les comunicacions i el pla proposa traslladar la via del tren sota l'actual traçat de la carretera N-II i habilitar dos estacions al terme municipal de Pineda. El traçat començaria la seva migració cap a l'interior a Arenys de Mar. Entre aquest municipi i Sant Pol de Mar la via s'adaptaria a l'orografia específica del terreny per a, a partir d'allà, aprofitar el traçat més continu de la carretera per arribar a Palafolls i Tordera.

Una via del tren que té més d'un segle i mig d'història

La via del tren es va construir als anys quaranta del segle XIX i uniria Barcelona i Mataró. Durant la seva construcció ja va originar queixes i va ser traumàtic pels pobles de la costa. Va causar una forta oposició sobretot per part dels pescadors i les drassanes instal·lats a la platja i dels ajuntaments respectius ja que la via fèrria obstaculitzava l'accés. Hi va haver manifestacions, sabotatges, intervenció de les forces de seguretat, i fins i tot atemptats contra la construcció de les vies. El 1857 es va perllongar la via de Mataró fins a Arenys de Mar i van continuar les queixes dels pobles per on passava.

Els temporals afecten greument les vies del tren a tota la comarca i cada any toca patir.