El Departament d'Acció Climàtica instal·la una xarxa de radars pel control dels corrents marítims i l'onatge
ACN
La xarxa d'alta freqüència comptarà amb set antenes que detecten la direcció del corrent marí superficial des de la línia de la costa fins a 80 km de mar endins. Això servirà per millorar la gestió pesquera i optimitzar les rutes de navegació. També ajudarà a les tasques de recerca de persones en cas de naufragi. Amb aquesta inversió, el Departament vol començar a desplegar les competències al mar. Per fer-ho, preveu destinar-hi més de 20 milions d'euros.
A finals del 2022 es va instal·lar la primera de les antenes de la xarxa de radars al cap de Creus i ara a Begur. Aquest any s'instal.larà al port d'Arenys de Mar, Barcelona i també a Tossa entre altres punts de la costa.
Aquests sensors detecten la direcció dels corrents marins fins a un metre de fondària des de la línia de la costa a 80 km mar endins. Cada 30 minuts s'actualitzaran les dades que recullin els radars i permetrà saber la direcció i l'alçada de les onades. Aquest conjunt de radars suposa una inversió de 5,5 milions d'euros i tindrà una aplicació a diversos camps.
Nova embarcació de control marítim
Aquest divendres la consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha estrenat una nova embarcació al port del Port de la Selva. Es tracta d'una patrullera d'inspecció que ha costat mig milió d'euros i que s'ha construït de forma cofinançada amb el Fons Europeu Marítim i de la Pesca. Aquesta embarcació compta amb noves tecnologies de navegació i permetrà fer un seguiment, control i inspecció de la pesca i les activitats marítimes recreatives. De fet, és la única que té la Generalitat amb els equips per a controlar activitats pesqueres.
Hi ha un virador per comissar xarxes i altres estris que es facin servir de forma il·legal o furtiva i visors nocturns i tèrmics per vigilar durant la nit de forma segura. També es podran fer tasques de rescat i recerca. Jordà ha assegurat que l'embarcació permetrà recollir "mostres d'aigües i sediments" que posteriorment s'analitzaran en investigacions científiques. L'embarcació té 13 metres de longitud i una mànega de 3,5 metres d'amplada. Això permetrà que s'assoleixin velocitats punta de 33 nusos.