El #recordapineda t'explica l'origen del Pont de la Riera de Pineda i el perquè de la seva construcció
Text i fotos: Arxiu Municipal de Pineda
El dia 19 d’octubre de 1876, una gran rierada es va endur la passarel·la per vianants que existia damunt la riera de Pineda al seu pas per la carretera nacional (foto 1).
La manca d’aquesta infraestructura obligava a travessar la riera per la seva llera, fet que esdevenia impossible els dies que hi baixava aigua. En conseqüència, quedava afectat el pas de persones, tant les que seguien la carretera, com els pagesos de Pineda que tenien els seus camps de conreu situats a l’oest de la riera.
A partir de juliol de 1892, es va iniciar un anar i venir de projectes del pont que no van arribar a construir-se. Primer va ser a iniciativa de l’Ajuntament. El següent any, el 1893, la iniciativa provenia d’un grup de veïns de Pineda que va presentar una sol·licitud a l’Ajuntament proposant que es farien càrrec particularment de la reconstrucció del pont, aquest cop tant per persones com per vehicles.
Aquest projecte aprofitaria els pilars de la passarel·la destruïda per la rierada, reconstruint-los i reforçant-los, i estaria compost d’una passarel·la de ferro amb revoltons (foto 2).
Al febrer de 1899, l’Ajuntament va acordar encarregar un nou projecte pel pont de la riera, dut a terme per l’enginyer i arquitecte barceloní Pere Garcia Fària, i que se n’adjudica la construcció el febrer de 1901. Finalment, el dia 28 de juliol d’aquest mateix any es col·locà la primera pedra del pont que construiria la societat barcelonina La Maquinista Marítima y Terrestre.
Una de les primeres imatges que es conserven del pont és de 1908 (foto 3), juntament amb dues més, una de 1912 (foto 4) i l’altra de 1922 (foto 5).
Durant 57 anys el pont no va patri cap modificació, però al 1958 va ser necessari augmentar-ne l’amplada per facilitar la incrementada circulació de vehicles (foto 6 i 7).
Tot i la modificació del pont, actualment, al cantó de muntanya, encara es pot observar bona part dels estreps originals del pont, de característiques idèntiques al projecte d’iniciativa popular de 1893 (foto 8 i 9).